- De gemeente Amsterdam heeft een slag gewonnen in de strijd tegen overlastgevende darkstores van flitsbezorgers.
- Het Britse Zapp moet de vestiging in de Fagelstraat in Amsterdam-West sluiten, onder meer omdat er geen sprake is van detailhandel en de leefbaarheid van bewoners onder druk staat.
- Zapp, dat door ondernemer Bas Smit naar Nederland is gehaald, ligt deze week ook onder vuur vanwege vermeend drugsgebruik en seksisme op de werkvloer.
- Lees ook: Producten van Albert Heijn, Jumbo of SPAR bestellen bij bezorgdiensten zoals Deliveroo, Gorillas of Thuisbezorgd: dit is het prijsverschil met kopen in de supermarkt
Een vestiging van flitsbezorger Zapp in Amsterdam moet de deuren sluiten. De rechter bepaalde dinsdag dat de gemeente terecht de zogenoemde ‘darkstore’ mag sluiten. De gemeente stelt dat de flitsbezorgers overlast veroorzaken en de winkel in een pand zit waar volgens het bestemmingsplan geen distributiecentrum hoort.
De rechter gaat daarin mee. “Er is geen sprake van detailhandel, omdat de winkel niet toegankelijk is voor consumenten en de leefbaarheid van bewoners in de straat staat onder druk.” Tijdens de zitting werd gemeld dat ongeveer tachtig klachten over de darkstore zijn ingediend, bijvoorbeeld over het af- en aanrijden van bezorgers en geluidsoverlast.
Begin april stelde de gemeente dat de vestiging van Zapp aan de Fagelstraat in Amsterdam-West moet aanstaande donderdag de deuren moet sluiten. Gebeurt dat niet, dan zal de gemeente de deuren sluiten en de sloten laten vervangen.
Zapp, dat door ondernemer en influencer Bas Smit naar Nederland is gehaald, was het niet eens met de gemeente en probeerde met deze gang naar de rechter de winkel open te houden. Dat verzoek is dus afgewezen. Zapp heeft vooralsnog niet gereageerd op het besluit.
Medewerkers spreken over wantoestanden bij Zapp
Eerder zei investeerder Smit tegen Business Insider dat de 'warehouses ander soort panden zijn'. "We hoeven niet de huur van een groot supermarktpand te betalen." Het is de vraag of Zapp zijn magazijnen op ander soort locaties gaat vestigen.
Lees ook: Britse 24/7-flitsbezorger Zapp betreedt de Nederlandse markt – 5 vragen aan investeerder Bas Smit
Al met al beleeft Zapp geen goede week. Afgelopen weekend publiceerde Het Parool een artikel waarin (voormalig) werknemers uit de school klappen over drugsgebruik en seksisme op de werkvloer van een darkstore in stadsdeel Oost. “Ze weten precies waar de camera’s hangen, dus er wordt gebruikt in de dode hoeken”, zei een oud-medewerker tegen de krant. De manager van het distributiecentrum zou hier niets tegen doen. "Hij doet gewoon met ze mee."
Zowel Zapp als Bas Smit persoonlijk hebben gereageerd op de aantijgingen en zeggen "geschrokken" te zijn. Zapp is een onderzoek gestart en zegt dat alle werknemers die zich in strijd met het bedrijfsbeleid gedragen, worden onderworpen aan een disciplinaire procedure. Smit vertrouwt erop dat het bedrijf passende maatregelen neemt.
Ook andere gemeenten hebben last van darkstores
Amsterdam strijdt al langer tegen de darkstores in de stad en besloot eind januari om voorlopig geen nieuwe vestigingen voor flitsbezorging meer toe te staan. Afgelopen week hoorden drie vestigingen van verschillende flitsbezorgers in de wijk De Pijp van de gemeente dat ze hun deuren moeten sluiten.
Wethouder Marieke van Doorninck van Ruimtelijke Ontwikkeling en Duurzaamheid is blij met de beslissing van de rechter. "Dit is voor de bewoners heel goed nieuws: de leefbaarheid van hun straat wordt beschermd. Wij zijn als gemeente bezig beleid te maken om darkstores met flitsbezorging te reguleren. Ons uitgangspunt is daarbij een goede ruimtelijke ordening om het woon- en leefklimaat in de buurten te beschermen."
Amsterdam is niet de enige gemeente die de opkomst van darkstores een halt wil toeroepen. Ook Rotterdam, Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen hebben maatregelen genomen, bleek uit een rondgang van NRC.
Darkstores zorgen voor geluidsoverlast van af en aan rijdende busjes en koeriers die op een klus wachten, klagen omwonenden. En de noodgang waarmee koeriers moeten bezorgen, zorgt voor gevaarlijke verkeersituaties, klinkt het.
Lees meer over flitsbezorgers:
- Zo overleven flitsbezorgers als Getir en Gorillas met flinterdunne winstmarges: focus op gemaksproducten en beperkte keuze
- Rotterdam wil flitsbezorger Gorillas uit de winkelstraat weren – lawaai, geblokkeerde stoepen en koeriers die te hard rijden
- Kunnen flitsbezorgers als Gorillas ooit winst maken? Ervaren investeerders zetten daar grote vraagtekens bij